Mindig is nagy színházba járó voltam. Már diákként is szívesen vettem színház bérletet. Így felnőttként is szívesen járok el egy-egy színdarabot megnézni. Általában anyukámmal közös program szokott lenni, de néha becsatlakoznak ismerősök is. Ilyenkor össze szoktuk szervezni és egy kocsival szoktunk menni. Egyrészt az üzemanyagon is tudunk spórolni, másrészt nagyon jókat szoktunk beszélgetni. Egyik ilyen színházba tartó út során került szóba a lízing. Gábor a csapatunk egyetlen férfi tagja, igazán jártas lett a témában, hiszen cégautót szeretne, de nem ragaszkodik a vételhez. Emiatt utána járt, hogy milyen lehetőségek vannak még. Ő mesélte, hogy figyelni kell nagyon, mert ami nagyon jól hangzik, azzal is lehetnek később bajok. Úgyhogy ő sem hamarkodta el a döntést.
A http://www.flottakezeles.hu/blog/a-nyilt-vegu-penzugyi-lizing-kockazata.html oldal nem csak az előnyöket ismerteti
A legtöbb helyen azt olvasta, vagy javasolták, hogy érdemes a nyílt végű lízing mellett dönteni. Előnye, hogy szolgáltatásnak minősül, ezért az ÁFA levonható a havidíjából. Emellett a szerződésben lehetőség van arra, hogy az autó végül Gáborhoz kerüljön. Harmadik érv, ami mellette szólhat, hogy akár a piaci érték töredékéért hozzájuthatunk a járműhöz. Ez eddig nagyon jól is hangzik. Gábort is meggyőzte, de azért még kutakodott tovább, hogy tényleg ennyire jól járna-e ezzel a lehetőséggel. Végül megtalálta a http://www.flottakezeles.hu/blog/a-nyilt-vegu-penzugyi-lizing-kockazata.html oldalt, ahol részletesen beszámolnak arról is, hogy az előnyök mellett, milyen problémákkal találkozhatunk. Innen tudta meg ő is, hogy a nyílt végű lízing esetén lehet problémánk a NAV-val. A NAV szeret betartatni egy fontos dolgot, miszerint a szolgáltatás piaci áron cserélhet gazdát. A nyílt végű lízing esetén ez az állítás valamilyen szinten sérül.
Legális, de vigyázzunk a buktatókkal
Ahogy Gábor mesélte, ez nem azt jelenti, hogy ne lenne legális. Sőt, jogszabályok is tartoznak hozzá. A problémát az jelenti, ha az adóhatóság úgy véli, hogy a nyílt végű lízing során egy tudatos adóelkerülés történt. Előfordulhat, hogy az ellenőr úgy látja, hogy itt az elejétől kezdve arra játszottak, hogy a lízingbevevő jóval a piaci ár alatt jusson hozzá egy autóhoz. Az sem megoldás a kockázat elkerülésére, ha a vevőkijelölés jogával élünk. Ilyenkor egy harmadik személy megveheti az autót, de ilyenkor is szembemegyünk a piaci áron történő értékesítés szabályával. Ilyenkor, mint közvetítő, büntethetővé válunk.
Gábor ugyanakkor kiemelte, hogy a http://www.flottakezeles.hu/blog/a-nyilt-vegu-penzugyi-lizing-kockazata.html oldalon olvasható blogbejegyzésben kiemelték azt is, hogy ez egy elméleti szituáció. A nyílt végű lízing legális, de rejt kockázatokat. Azt említik, hogy enyhe túlzással, de csak az adóellenőr hozzáállásán múlik, hogy mit lát bele nyílt végű szerződésbe: egy jogszabályoknak megfelelő megállapodást, vagy egy adóelkerülési próbálkozást.
Végül Gábor a bejegyzés elolvasása után, inkább utána nézett az operatív lízingnek (másik nevén tartós bérlet) és a zárt végű lízingnek. Ott is vannak előnyök, de nincsenek bennük ilyen rejtett kockázatok. Ezekről a lehetőségekről már sajnos nem tudott nekünk beszámolni, mert odaértünk a színházhoz, és véget ért a csevej. Ugyanakkor nyílt végű lízingről kaptunk egy gyorstalpalót. Hála Gábornak, ezek után mi már nem ugrunk be akármelyik cégnek, aki ezt kínálgatja nekünk. Résen leszünk, hogy a sok előny mellett, milyen kockázatokkal kell számolni.